En varm vecka...

Yllebroderi / Permalink / 1
Jag kan inte ens sitta i skuggan ock brodera! det är varmt där med, däremot är jag inne på mitt tredje bok ock det känns fantastiskt kul, för det var länge sedan jag läste skönliteratur , jag menar slukade skönliteratur!
Men lite har jag väl ändå gjort.
Jag hade börjat på ett broderi som det skulle bli en kjolsäck av, i skolan , men den har legat ock jag kände att jag måste sträcka på den för att se om det skulle broderas mer på den eller om den var klar, så nu tänker jag visa hur man sträcker sitt yllebroderi, jag kan ha visat tidigare men det tål att upprepas.
 
 
En klädd tetrex skiva, kläs med rutigt vaxduk, dra ock nåla med ca 1cm mellanrum. Broderiet uppåt.
 
 
Blöt en ren handduk  eller liknande, dra ut en del av vattnet ock lägg det på broderiet. Vänta tills duken är helt torr.
 
 
Dra av duken, ta ut alla nålar ock broderiet är helt plant.
 
Jag tror att jag nöjer mig!
 
 
 
 
 
#1 - - ulla fredriksson:

Bra tips inför färdigställande av broderi.Det är lätt att det blir ojämnt men det ser ut att gå att få det slätt och fint.Just nu är det lite som händer då också vi har haft det varmt,Igår åkte jag till Torneå och Haparanda och köpte några saker på Marimekko och en tekopp från Arabia som Mattiaz skall få ta med sig hem På onsdag morgon flyger han tillbaka till Tokyo och den gravida hustrun som nu mår lite illa.Vi får hoppas att hon inte åker på någit missfall eller annat elände denna gång.Hoppas få lite broderilust igen snart men tiden bara rullar iväg.2 böcker har jag dock läst den senaste tiden och även bläddrat i tidningar med broderi eller stickning.Ha det så bra.

Svar: Hej Ulla, kul att kunna hjälpa till. Du har så rätt om tiden, jag hinner inte med tycker jag men jag tröstar mig att det också är viktigt att läsa, ock få inspiration, vill du bli broderisugen skall du läsa : kära Edna - kära Sten. fantastisk inspirerande!
Patricia

Till top