Marsma eller maschma? nu är den klar...

Folklig sömnad / Permalink / 0
 
Packar, gör ordning hemma ock syr en ny större maschma, det behövs därför att i den gamla rann sakerna ut!
Det känns så skönt att få tända ljus ock mysa in sig med lite te ock handsömnad.
Undrar vilket rum jag får i Gläntan...tänker...längtar...
 
Det är inte meningen att man skall sy en maschma efter denna beskrivning jag har gjort, men om man har delarna ock en beskrivning kan denna inlägg säkert hjälpa till att se hur det är tänkt, i alla fall är detta min förhoppning!
 
Ja i sista minuten bestämde jag mig att sy en maschma!!började igår ock nu är jag klar. SKÖNT!
Den är stadig, min nya maschma, jag har valt vadmal till alla delarna!
 
 
samt fodrat alla fickor med ett stadigt linnetyg (utom bottendelen, den har inget foder)
 
 
här kantar jag fickorna, med vaxad lintråd (alltid) ock efterstygn, men när det sedan sys på framsidan är det fållstygn som används (se nästa bild)
 
 
alla fickor är kantade ock nu skall de tråcklas/sys fast med små sneda kantstygn
 
 
när det är gjort, sir man fast ett sid-bottentyg till främsta fickan, den sys först på fickan ock sedan fast i bottentyget
 
 
här kan man se hur alla lagren är ihop sydda i kanten samt hur sid-bottentyget (också fodrad)har sytts fast i botten tyget men också hur man viker ihop tyget längst upp ock syr ihop men några stygn
 
 
sedan skall kanterna kantas, lägg märke till hur kanttyget täcker stygnen som sydde ihop sid-bottentyget
 
 
slutliggen är det roliga i att fylla sin maschma

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top