Och och Ock...

Allmänt / Permalink / 0
Jag har nu skrivit ock istället för och, det är därför att jag har kopplat orden och och också, vilket visar sig vara helt fel. I mitt huvud står ch för ett tj_ljud, prova o säg Charlie eller champagne mm. Men det visar sig att och är ett gammalt ord faktiskt från mitten av 17_tal och den har överlevt till idag tack vare sin flitiga användning. Ordets stavning kommer från tyskan då ch stämde med då tidens utal som visar sig vara typ, og.
Jämför med jag som då stavades iagh. Desutom visar det sig att om man vill skriva också ålderdomligt kan man skriva ock, för det är ett adverb till ochså! 
Kanske att jag kan börja skriva och uttala ordet och og...
..eller så stavar jag det och, samt ber om ursäkt för min dåliga stavning! 
 
Tack så mycket M för att du delade med dig av artikeln!
 
Förutom tankar på stavning, har jag tänkt på vatten... vatten från brunn eller vatten från sjön...runt runt jagar dessa tankar varandra...jag försöker skjuta ifrån mig tankarna, det måste vi ändå vänta med.
Först måste vi bygga (mer omvandla ett utrymme) till ute dass, isollera väggarna, laga tak, byta plank mm, har ingen lust att frysa på dass en vinter period till, ock som det drar!
Andra måste vi börja kitta om fönster... eftersom vi måste lära oss allt som ska göras tänker jag att det är lagom mycket att börja med, sedan vill jag komma igång med ett utefärg kök...
 
Håller på med mitt hemliga jobb, förutom det, som tar massor med tid, massor! så stickar jag lite på kvällarna eller  på förmiddagen, när jag endå måste sitta vid spisen ock elda. Och så broderar jag så fort jag får chansen!
 
 
 starta dagen med att tända ljus, sätta på radion, P1går igång, oftast nyheterna.
L har redan åkt och allt är så stilla. Sätter på gasen för att koka tevattnet,
skär två skivor med hemlagat bröd, L har lagat brödet, den är gjord med omsorg,
brödet är god ibland äter jag den med bara smör på...ibland läser jag ur Fågelbocken
men jag vill inte att det ska ta slut så fort...och så är den över, morgonen.
 
 
 
Till top