Mina favorit stygn, I Stjälkstygn

Allmänt, Broderistygn, Fri broderi / Permalink / 2
Jag har visat på någon stygn men jag ska försöka bättre...
Jag tänker så mycket när jag syr ock jag ska försöka dela med min av mina tankar ock iakttagelser. Stjälkstygn är en av de stygnen jag använder mest både för att få tunna linjer eller fylla större ytor.
Den är lätt att göra ock man kan göra den tät ock ordentlig eller dra isär stygnen ock göra den spretig ock med långa schatteringar på ovansidan ock små stygn på baksidan.
Stjälkstygnens karaktär ändras väldigt mycket beroende på om man har tråden till vänster eller höger om nålen, eller beroende på garn eller hur snodd garnet är.
Jag har inför denna inlägg sytt stjälkstygn med lintråd, silkestråd samt bomullstråd på linne. silkestråden var en knapphålstråd ock den lägger sig inte tät mot tyget utan lyfter, den beter sig lite som en kabel, samma med lintråden, men lintråden kan man platta till ock då ligger den mot tyget, bomullstråden, en merceriserad DMC garn la sig fint ock mjukt ock skulle vara finast att fylla ytor med, detta därför att den består av 6 tr ( jag använde 3, då man lätt kan sära på trådarna ock välja hur tjock garn man vill jobba med ) som är löst tvinnade.
 
Tips: När man jobbar med stjälkstygn så snor sig garnet extra på nålen ock då blir tråden svår att arbeta med, så för varje stygn jag gör rullar jag nålen moturs lite grann mellan mina fingrar.
När jag gör runda former eller krumelurer jag vill ha riktigt tunna kan jag gå efter med en sytråd i samma färg och göra små stygn tvärsöver stjälkstygnen för att fästa den på plats, eller så gör man en grej av det ock tar ett garn i avvikande färg!
 
Har ni frågor svarar jag gärna på de! https://sv.wikipedia.org/wiki/Mercerisering 
 
Så här gör man en rak ock tunn stjälkstygn
 
 
 
 
 
 
Nu ska jag visa hur man kan gå från stjälkstygn till tvåsidig plattsöm
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så här gör jag hörnen, för att få de raka ock fina
 
 här vänder jag på arbetet för att få bättre flyt.
 
 
Längst till vänster är lingarn, mitten silketstråd ock till höger har jag broderat med bomullsgarnet
 
 
några sätt att avvände stjälkstygnen på...
 
#1 - - Anneli:

Men... Inte visste jag att du också har en blogg!! Och inget säger du!! :P
Jag gillade verkligen dina nåldynor! Och fåglarna du hängde i påskriset! Men hur man uppbådar tålamod till att brodera övergår mitt förstånd..! Det tar ju sån tid!! Men det är väl därför du döpt din blogg som du har...!! :D
Vi ses på måndag hoppas jag! :D

Svar: tack :), brodera är det bästa jag vet!
Patricia

#2 - - ulla:

Fina instruktioner.Tack för dessa och alla fina broderier.

Svar: tack för pep! :)
Patricia

Till top