Mina favorit stygn III Flätsöm, mitt favorit ställe Sätergläntan...

Allmänt, Broderistygn / Permalink / 1
Nu har vi kommit till en av de stygnen jag tycker är så vackra! den är vacker tät eller luftig, den fyller ytor bra ock snyggt, den är lätt att göra!
Tyvärr har jag inte hunnit brodera något i flätsöm som i de tidigare exemplen, denna vecka har jag varit känslomässigt uttröttad, tömd ock/eller överfylld.
Vi åkte några stycken ner till Gläntan för att se årets vårutställning, ock för att hälsa på vänner, jag skrattade så jag grät men också grät så att jag skrattade, det delades minnen, arbeten ock framtida planer...
det blev ett avslut... kanske också en ny början...
hur som kännslomässigt paraliserad, överväldigad, allt... idag rycker jag upp mig :) 
 
 
Flätsöm: för enkelhetens skull, markera sidorna eller konturen till forman man ska brodera,
 
 
 
 
 
 
 
 
arbetets baksida, gör man skuggsöm skulle denna sida vara framsidan!
 
 
jag fäster vid x:en men det hänger också på hur långa stygn man har
 
 
Från vänster sida, lingarn, sysilke samt bomullsgarn
 
 
Funkar superfint på runda former, en mycket tätare flätdöm används i olika bygdebroderier
 
 
...Ock så mitt besök på Sätergläntan, det var så mycket fina arbeten också jätte fina kläde! en spontan byte blev det också! jag bytte min nygjorda mobilväska mot denna super fina ask som Sae Nakayama har gjort!
 
 
Samt att jag fick mitt efterlängtade fat från Jimmy Kindbladh som jag bytte mot ett par vantar, otroligt! men jag kommer att sticka lite mer åt honomi alla fall ett par vantar till honom då de förra var till hans tjej O.
 
#1 - - ulla:

Fredag,mitt på dagen,och det stormar men solen den struntar i det.Nu har vi det svalare och jag skall ta mig iväg och köpa halstrad sik.Från den 15/6 så är jag fritidsforskare på heltid.Har anmält mig till en kurs i internaionellt broderi på Gläntan och hoppas nu att denna blir av.Ännu återstår att rätta prov ,ha jakten på guldägget,omskrivningsdag och avslutning.Sedan det lite vemodiga att tömma sin del av ett arbetsrum,säga hej till kollegor och alla elever.
Efter midsommar skall jag vara på Nordiskt sticksymposium och sedan blir det nog en del broderier,hoppas jag.Kommer att göra lite stygnövningar och då kommer dina instruktioner att vara till stor glädje.Glädjer mig åt dina byte.blev speciellt förtjust i Saes fina burk.får spara ihop lite inför hösten så att jag kan göra något fint inköp.Ha det så gott.Ulla

Svar: då kommer du att kunna portionera en stor bit av egentid med broderi, stickning mm nästa vecka spår de regn, kanske jag har tid att sitta ock göra flera stygn ;) ha det fint P
Patricia

Till top