Från Gläntan v 41 Sömnad av Ore-tröjan del I samt provlapp på allt i ett sömnen

Allmänt, Folklig sömnad / Permalink / 1
Denna vecka har jag börjat sy på min tröja! Som jag har väntat ock längtat efter att få sy för hand.
Jag älskar känslan av allt tygmassa mellan mina fingrar ock att dra ihop lagren med den vaxade lintråden mmmm
 
 
 
Lintråd 35/2
Jag börjar med att sy en provlapp på allt i ett sömmen här har jag tråcklat på mina båda bitar "yttertyg" ock pressat på de, tråcklingen kommer att sitta kvar så det är viktigt att den inte syns på framsidan, jag har också stryckt ner sömsmånerna på "foder tyget"
 
 
Nästa steg är att tråckla fast "foderbitarna" på "yttertyget". Yttertyget skall råda med ca 0,2- 0,3 cm.
 
 
Det är lätt att tygerna förskjuts därför tråklar man små stygn tvärs över bitarna.
 
 
Mankan sy sömmen med tygerna ovikta men jag visar på ett annat sätt där man håller bitarna ihop mot varandra.
Gör ett litet stygn, ca 0,1 cm, gå genom alla lager snett uppåt men stygnen skall göras så att den fångar kanterna ock inte djupare.
 
 
Pressa isär. Beskrivningen jag menar på lappen är ett jag har fått av Johanna ock som jag inte visar här!
 
 
Dra bort alla tråkeltrådar ock pressa
 
 
Allt i ett sömmen på plats. Varför sydde man inte med efterstygn ock sedan fållstygn, som man gör i de andra sömmar? Var det lättare? ville man ha lika på båda sidor? 
 
 
Efter ryggen syr man sidosömmarna ock axelsömmarna. Sömsmånerna är 0,7 som man syr i efterstygn, 
man måste tänka på hållning i axlarna ock sidorna, ock inte oroa sig vid all bublighet för det försvinner vid pressning. Pressa isär
 
 
Ryggens foder råder, det betyder att den ligger över fodret som kommer från framstycket. Lägg framsidans foder över de pressade sömmerna ock markera vart sömmen går, klipp ner sömsmånerna, sy med fållstygn
 
 
 
 
 
Idag har jag suttit ock tråklat fast sömsmånerna på nederdelen samt skörtet fram,pressat, klippt ner skörtet i sidorna ock ryggen till råkant för att sedan fästa fodret med fållstygn. Började på prickstickning 0,8 cm från kanten men jag tror att jag får göra om den, så nu tar jag helg
 
 
Morgonbilderna blir för mörka så jag måste byta motiv.
 
 
 
Posten kom med bästa skeden gjord av Finn Pranter https://www.facebook.com/Finnslojd/?ref=page_internal 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Frost:

Den där allt-i-ett-sömmen, jag har letat febrilt efter något svenskt namn men det närmaste jag hittat är ett norskt: Spilesøm. Spile som i spjäla alltså, eftersom sömmen blir lite stel. Gillar den termen skarpt.

Till top