Husets hjärta

Allmänt, Stickat / Permalink / 0
Stugan byggdes här 1965. Ett fårhus plockades ner uppåt landet och byggdes om här till sommarstuga, så balkarna är flera 100 år gamla (efter vad vi har hört) men huset i dess nya form är lika gammal som L. 
Mannen som byggde stugan, vi sågs bara ett par tillfällen och han var då i 70 års ålden, var en gammal träslöjdslärare, och kvar i huset finns hans examensprov, en spegel med träram, en väldigt enkel komposition som hör till stugar, och kommer att förbli trots att den bryter mot allt annat.
Stugan har sina skönhetsfel men de är ju en del av charmen... men den har ett stort hjärta!
 
Hjärtat av stugan är en äldre liten spis med platta på, plattan kan man bara använda som värmehållande till mat el till disk/tvättvatten för nästan all värme försvinner in i ett rör på baksidan, rören går upp på övervåningen och till en vattentank.
Jag matar spisen med ved, sköter elden så att den brinner bra men långtsamt och jämt, värmen stiger till vattentanken, sätter vattnet i rörelse i tank och elementen som är kopplade till den och snart har jag värmt upp hela stugan.
Det är en kraftig och pålitlig hjärta, min värmande spis.
Jag sköter om spisen 2-3 timmar per dag matar tills det uppnår ca 23 gC sen får det vara, på morgonen ligger vi ofta på 16g om det inte är super kallt, ett par gånger har jag eldat en gång morgon en gång kväll, men då krävs det omkring -16 och kallare.
 
Husets hjärta och kammare...
 
 
 
 
 
Jag har stickat på min tröja hela veckan och är klar! min första tröja! och jag som har våndats så, varför? den har massa fel, jag bytte inte stickor eller ens repade  upp (mer en när en färg blev fel) när jag gjorde fel... nästa gång ska jag följa mönstret nogrant, för jag vill göra en till, men först ska jag sticka lite smått nu, stumpor och kragar och sådant, så att jag hinner brodera.
 
Mönstret är Galdhöpiggen och du kan se mera fina mönster i bloggen Dödergök.
 
ps Tog foto på tofsmesarna, lägger i bilder på förra inlägg!
Till top